At booste eller ikke at booste indhold

– sådan får du mest ud af dit TikTok-budget

Minimalistisk foto af en hånd, der holder et kreditkort på hvid baggrund – symbol på budget og investering i TikTok-boosting

TikTok er blevet en af de mest effektive platforme til at skabe brand awareness og engagere nye målgrupper. Men efterhånden som konkurrencen stiger, stiller flere brands spørgsmålet: Skal vi begynde at booste vores indhold – og hvornår giver det egentlig mening?

Boosting gennem TikTok Spark Ads kan være en enormt effektiv måde at få mere ud af det eksisterende content. Men som med alt andet i marketing handler det om balance, strategi og timing.

Hvad betyder det at booste indhold?

Når man booster et opslag eller en video, betyder det, at man betaler for at få det vist til en større og mere målrettet målgruppe, end algoritmen ellers ville have gjort rent organisk. På TikTok sker det gennem Spark Ads, som gør det muligt for brands at promovere et stykke indhold som creatoren har lavet, og som allerede ligger på en creators profil.

Fordelen? Influenterne forbliver afsender på videoen. Det betyder, at annoncen stadig føles som organisk indhold i brugerens feed, hvilket gør det mere autentisk og lidt mindre reklamet. Derudover fungerer boosting gennem TikTok Spark Ads også godt, hvis målet med kampann er, at få flere ind på brandet hjemmeside, salg af produkt, sign up til nyhedsbrev eller andere KPI’er med direkte CTA.

Hvorfor boosting kan betale sig

  • Kom bredere og mere præcist ud: Du kan definere din målgruppe ud fra alder, interesser eller geografi og bestemme, hvor langt du ønsker, at opslaget skal komme ud.
  • Sikre performance: I stedet for at håbe på, at algoritmen spiller med, kan du garantere visninger inden for et bestemt tidsrum.
  • Optimere kampagne mod CTADu kan koble et direkte link til en video der boostes  gennem TikTok Spark Ads, så brugerne kan handle direkte fra opslaget eller skrive sig op til dit nyhedsbrev. På den måde får du både brand awareness og potentiale for salg eller sign-ups.
  • Boost indhold der allerede fungerer organisk: Vi kan se, at det giver bedst mening, at booste indhold, der allerede performer godt organisk for at opnå de mest optimale resultater. For eksempel hvis dit mål er at skaffe følgere til din kanal, giver det mening at booste indhold, der allerede har fungeret godt til at skaffe følgere. 
  • Forlænge levetid: Et stykke content, der performer godt organisk, kan leve videre i ugevis, hvis det bliver boostet efølgende.

Men: du skal kende dine grænser

TikTok-brugere kan hurtigt få nok, hvis de ser det samme indhold igen og igen hver gang de åbner deres app. Over-boosting skaber det, man kalder reklametræthed og det skader både brandet og influenten og er ikke til gavn for nogen.

Et par gode tommelfingerregler:

  • Frequency cap: Sørg for, at samme bruger højst ser videoen 2–3 gange om ugen.
  • Periode: Boost i kortere perioder frem for konstant aktivitet. Det holder indholdet friskt. Vi ser helst at indhold boostes i mellem 1-3 uger.
  • Budget: Et lille budget kan række langt og især hvis videoen allerede performer godt organisk, kommer du meget langt for 5.000-7.000 DKK på TikTok. 
  • Timing: Sørg for at influentens indhold får lov at trække organisk data i 4-7 dage, før I påbegynder boosting af indholdet. Det er hvad der anbefales fra TikTok side for også at opsnå de mest optimale resultater organisk.
  • Boosting kode: Træk ikke boostingkoden før den skal bruges! Skal du booste indhol efter 7 dage. så træk først booatingkoden her for igen at opnå de mest optimale resultater på det organiske indhold. Træk aldrig boostingkode før der er gået minimum 48 timer.  

Når du booster med omtanke, kan du få markant bedre resultater for færre penge, end du ville bruge på en traditionel kampagne.

Organisk + betalt = den bedste kombination 

De bedste resultater opstår, når organisk og betalt indhold arbejder sammen. Boosting bør ikke erstatte det organiske flow, men understøtte det. Et godt udgangspunkt er at lade content bevise sit værd først og se hvordan det performer, og boost derefter det indhold, der allerede rammer plet hos målgruppen.

Sådan får du mest værdi ud af dit boost

  • Vælg det rigtige content: Boost ikke alt. Gå efter videoer, der allerede viser gode views, stærke kommentarer, mange gemte, mange delinger og god retention.
  • Mål på mere end visninger: Boosting skal ikke kun give visninger nædvendigvis. Se også på, hvor mange der har gemt videoen, delt videoen med andre, klikket ind på dit link og kommenteret. Det er der, du ser effekten på længere sigt.
  • Evaluer og lær: Brug data fra boosting til at forstå, hvad der virker. Den indsigt kan bruges i fremtidige kampagner – både organisk og betalt.

Konklusion:

At booste TikTok-indhold kan være en gamechanger, hvis du gør det rigtigt. Det handler ikke om at købe sig til synlighed, men om at forstærke det, der allerede virker. Når boosting bruges med strategi, respekt for influenten og et realistisk budget, kan du nå den målgruppe, du ønsker.

Caroline Asmus hjælper brands med at skabe effektive og kreative kampagner på TikTok – med mange års erfaring fra influencerbranchen og et skarpt blik for strategi og autenticitet.

Skal vi hjælpe dig med kreative influencer kampagner?

Er du blevet inspireret til at komme i gang med influencer marketing på TikTok eller blot til at køre en influencer kampagne med en af de dygtige creators hos Eighteen Agency? Så tøv ikke med at række ud! Vi tager meget gerne en uforpligtende snak om, hvad der kan give mening for dig og dit brand.

Du vil måske også synes om: